Life is a struggle

Waspada dan teruskan berjalan..

Jangan difikirkan lagi..

Kadang-kadang aku terpikir kenapa aku tak dpt perform well dlm bidang ni. Exam dpt truk. Dalam kelas susah nak tumpukan perhatian....

Sebenarnya, impian aku bukanlah utk menjadi seorang farmasi. Tetapi aku mahu terbang, terbang tinggi di angkasa. Kalau boleh aku nak jadik seorang angkasawan. Kalau x boleh jejak di bulan, aku ingin jadi seorang juruterbang. Tak kisah laa juruterbang apa pun asalkan dpt terbang di langit yang membiru sama ada nak keje bawah TUDM atau MAS. Tingginya impian aku. Tapi sumanya tak kesampaian. Farmasi jugak yang jadi pilihan...




Ketika mana aku decide profesiku, banyak persoalan yang timbul dalam diri aku ni.
Nak jadik seorang pilot? Dulu ak x byk tahu ttg pilot ni. Apa yang bermain dlm fikiran ak, kalau nak jadik pilot, kena laa masuk TUDM dulu then diorang akan offer jadik pilot MAS kalo performance agak baik. Jauh plak perjalanannya nanti...

Tapi ak decide not to go that path. Sebab aku dpt rasakan kesempitan dan dugaan yang perlu aku tanggung bilamana aku pilih jalan ni. Aku bukannya seorang yang kuat iman sgt. Kalau jadik pilot, nak solat mmg susah sbb asik travel je. Travel mmg best tapi bila flight crash dlm keadaan ak tak sempat solat, macamana keadaan aku di akhirat nanti. Lagipun, dalam flight tu penuh dengan pramugari2 yang menggoda yang tak sempat nak menjahit belahan kain di kaki mereka...

Aku terpaksa menolak keinginan hati ni utk capai impian aku sebab aku ingin lebih meluangkan masa bersama keluarga. Lebih2 lagi kalau aku dikurniakan anak nanti. Aku nak dia jadi lebih baik dari aku. Bukan saja jadi seorang yang berjaya pada pandangan manusia sekarang (maksudnya dari academic point of view) malah berjaya dari segi akhlak dan ilmu agamanya...Sebab aku rasa salah satu faktor keruntuhan akhlak remaja skarang adalah kerana betapa longgarnya hubungannya dengan ibu dan bapa mereka. Ibu dan bapa terlalu sibuk dgn kerjaya mereka tanpa ada masa utk diluangkan dgn anak2 mereka. Mmg x dpt dinafikan mereka bekerja keras utk menyara hidup keluarga tetapi perlulah pikir keperluan penting seorang anak itu bukannya pada harta mereka tetapi kasih-sayang ibu bapa. Sebab ibu bapa laa yang membentuk anak-anak mereka..

Kembali ke topik asal k. Apapun, ak enjoy jadik seorang student farmasi. Tak dpt nak nafikan mmg susah cos ni. Tapi tak perlulah difikirkan secara mendalam. Suma benda dlm dunia ni susah2. Tak de pon yg senang. Btul tak? Asalkan kita usaha. Dan dalam perjalanan hidup kita ni jangan laa kita asik menjauhkan diri dari Maha Pencipta. Bila ada masalah, baru kita nak kembali semula kepada-Nya. Kena laa slalu bersama dgn golongan2 yang berusaha utk bersama dgn-Nya supaya kita ni saling ingat-mengingati sbb manusia ni memang seorang yg pelupa dan kita ni seorang yg lemah dan mudah tergugat jika duduk keseorangan. Wallahualam...

>> Maaf laa kalau terlalu panjang...

2 comments:

RAWNA said...

aku tak pernah terpk nak amik medic. n didnt perform well sgt.somtime juz wanna back into the past n change sumthin. but, tak leh la. juts go on. who knows that this is the best for us kan.
all the best :)

April 29, 2009 at 11:38 PM  
rijalnaif said...

eh, helmi...komen aku kat entri bwh sebenarnya untuk entri ni... haha.. sebab terbiasa dengan komen duk last entri ...hehe..sori

May 1, 2009 at 11:00 AM